מודל עסקי לא ריאלי בחברת סטארט אפ
לעיתים אפליקציה היא עסק בעל פוטנציאל גבוה להצלחה עסקית אולם הדרך לממש את הפוטנציאל הזה עוברת דרך תהליך ארוך ומקצועי שבו על היזמים למצות באופן מירבי את יכולות היזמות שלהם, את יכולות התקשורת האישית ושיתוף הפעולה עם אנשים אחרים, את יכולת המנהיגות והובלת אנשים ואת היכולת להתגמש ולקבל עצות, עמדות ורעיונות של שותפים לדרך, משקיעים וגורמים אחרים איתם המיזם מצטלב לאורך הדרך. אחת הרעות החולות של מירב האפליקציות בעולם היא המצב שבו היזם לא כל כך מבין את משמעות המודל העסקי ואינו מבין שבמידה ולא יהיה לאפליקציה שלו מודל עסקי אמיתי יציב ומשמעותי היא לא תוכל לממש את הפוטנציאל הרב הגלום בה ובודאי שלא תהיה לה זכות קיום.
כיצד אנו יכולים להגדיר ולפתח מודל עסקי יציב ורציני שיגרום לאפליקציה שלנו להכניס מספיק כספים ולהיות רווחית ? התשובה היא שתהליך בניית המודל העסקי לאפליקציה כמו למיזמי סטארט אפ אחרים מתחיל בדרך כלל בעת בניית התוכנית העסקית. במהלך בניית תוכנית עסקית ישנו שלב בו על הצוות שבונה את התוכנית לנסות לבנות מודל עסקי אמיתי אשר מתבסס על כל נתוני תהליך הפיתוח העסקי שנעשה. עם גמר הכנת התוכנית העסקית המודל העסקי יהיה שריר וקיים וחברת הסטארט אפ תוכל לצאת לדרך. חשוב לדעת ולהבין שהמודל העסקי כמו דברים רבים בחברת סטארט אפ משתנה עם הזמן בהתאם למצב השוק, לתגובות הלקוחות ובהתאם לגורמים נוספים והוא משתנה ומשתפר כל הזמן.
ישנם מספר מודלים עסקיים לא ריאליים ולא ממשיים שאני שומע מיזמים מדי פעם וברצוני לפרט אותם כדי שיהיה ברור לכל מהו מודל עסקי שניתן לבסס עליו תוכנית עסקית רצינית, אפליקציה ורווחיות ומהו מודל עסקי שיכשיל תוכנית עסקית שתתבסס עליו.
המודל הראשון הינו מודל הפרסום. פרסום באמצעות אפליקציה סלולרית אינו ריאלי כמודל עסקי המבסס את התוכנית העסקית שלכם. על מנת שמודל עסקי המבוסס על פרסום יהיה מספק ויוכל להכניס סכומים מהותיים שאפשר להתחיל להרוויח מהם יש צורך שהאפליקציה תהיה בשימוש המוני של מיליוני משתמשים המשתמשים בה שימוש יומיומי ולכן יהיו מיליוני חשיפות ואז הפרסום יכול להיות אפקטיבי. היום, למרות הדוגמא של Facebook ואחרים כמעט שלא ניתן לגייס ממשקיעים כסף לאפליקציה המבססת את התוכנית העסקית שלה על מודל עסקי של פרסום. ומאידך כדי להגיע למצב שבו יש מיליוני משתמשים בכל יום יש צורך בהשקעה שיווקית גבוהה מאוד ולכן המודל העסקי הזה אינו ריאלי.
המודל השני שעליו ארחיב את הדיבור הינו מודל התשלום תמורת הורדת האפליקציה. מודל זה מיושן ובאפליקציות שאינן משחק אבד עליו הכלח ואי אפשר לבסס עליו תוכנית עסקית רצינית. כמובן שגם משקיעים לא יהיו מוכנים לשמוע על מודל עסקי מסוג זה באפליקציה בה הם משקיעים את כספם.
המודל העסקי צריך להתבסס על תהליך הורדה חינמי לחלוטין. בדרך כלל רצוי שהגוף אשר משלם עבור שירותים כלשהם יהיה גוף עסקי לו יש יכולת ורצון לשלם תמורת שירותים שהוא מקבל. כמעט בכל אפליקציה ניתן למצוא את התהליך הנכון שיוצר את המצב הזה. מי שיבנה מודל עסקי מסוג זה ויבסס עליו את התוכנית העסקית שלו, יגדיל משמעותית את סיכוייו וגייס כספים לקידום הסטארט אפ שלו ואחר כך גם להביא אותו לכיוון ההצלחה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©