My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית שהמשקיע מצפה לראות
תוכנית עסקית כפי שהמשקיע מצפה לראות

תוכנית עסקית היא מסמך עסקי הקיים עוד מקדמא דנה מהרגע בו הומצאו העסקים. לא תמיד קראו לתוכנית עסקית בשמה הנוכחי אבל המהות שלה תמיד היתה קיימת. גם כשמישהו בעת העתיקה רצה להקים עסק ולהרוויח כסף הוא היה מבצע תכנון עסקי, בוחן את השוק, שוקל מתי והיכן כדאי לו לפתוח את העסק, מתמודד עם מתחרים, משווק ומבצע תכנון פיננסי שכן מהות העסק היתה מאז ומעולם ברורה והיא להרוויח כסף. יש ערכים רבים נוספים המלווים את העסקים בעולם באשר הם כמו הגינות, יושר, ועוד ערכים אחרים אולם המהות המרכזית הבסיסית של העסק הינה להרוויח וכמה שיותר כסף. ברוב מוחלט של המקרים לא מרוויחים כסף במקרה כי כך יצא אלא מתכננים ומבצעים ואז מרוויחים. מסיבה זו אז ועתה יש חשיבות מרכזית לבצע תכנון עסקי, לבנות תוכנית עסקית ולהוציא אותה לפועל כדי שנוכל להרוויח כסף.

מבנה ותכולת התוכנית העסקית השתנה עם השנים. הוא גם שונה בסוגים מסוימים של עסקים אולם יש מספר אלמנטים בסיסיים שנדרשים להופיע בכל תוכנית עסקית. והם: תיאור המיזם, תיאור אנשי המפתח, תיאור השוק, ניתוח התחרות, תהליכים צפויים וכיצד הולכים להרוויח כסף וכמובן כל התהליך הפיננסי.
עם השנים נכתבו תיאוריות רבות כיצד יש לכתוב תוכנית עסקית וכיצד היא צריכה להיראות. מה שברור שהיא צריכה להיות ברורה, תכליתית ועניינית. לדוגמא, אם יש עשרות מתחרים דומים אין צורך לרשום את כל המתחרים ולנתח אותם אלא לקחת מספר מייצג של 3-4 מתחרים, לנתח אותם ולהבהיר שבשוק יש עוד עשרות כמוהם בעלי ביצועים דומים וכו...

אם כך מה משקיע מצפה לראות כשאומרים לו קרא תוכנית עסקית של עסק מסויים ?
  1. המשקיע יעדיף כמעט תמיד (בעיקר בתחילת המפגשים איתו) לקרוא תקציר מנהלים של עמוד אחד עד שלושה עמודים ולא תוכנית עסקית שלמה.
  2. אם המשקיע יעבור לקריאת התוכנית העסקית הוא יצפה למצוא מסמך שכתוב בצורה רהוטה, מקצועית, תכליתית ולא מורחת. מסמך המתבסס על עובדות רבות ככל שניתן ופחות על הנחות והשערות. מסמך שיבהיר לו בתוך 10 דקות עד רבע שעה את כל מה שהוא מצפה למצוא, מהו המיזם, מי היזמים ואנשי המפתח, ניתוח שוק קצר וברור, ניתוח תחרות שיבהיר מי ומה המתחרים ומה היתרונות והחסרונות מולם. לוחות זמנים והתהליך שמצפה בהמשך וכמובן איך עושים כאן כסף. על הפרק הפיננסי להיות ברור ומקצועי, לפרט היטב את ההוצאות לשנה שנתיים הראשונות. להגדיר את תוכנית כוח האדם ואת הסכום הנדרש לגיוס, מה הולכים לעשות איתו ולאיזו אבן דרך מגיעים באמצעות הכסף שיגויס ולא פחות חשוב מתי יהיו הגיוסים הבאים ואילו סכומים אנו מעריכים שיהיה צורך לגייס.
בסופו של דבר צריך לזכור כי תוכנית עסקית טובה איננה מסמך עבה ורב פרטים אלא מסמך תכליתי וענייני המדבר על הנושאים החשובים ויודע להעביר באופן מהיר חד וברור מה המיזם, מי אתם, מה אתם רוצים מהמשקיע ומדוע כדאי לו להשקיע בכם ובמיזם.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2017
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים